Close

Ще не зареєстровані?Зареєструватися на сайті.

lock and key

Ввійти на сайт Львівської Духовної Семінарії

Account Login

"Мертва" FM-євангелізація. Відкинутий досвід минулого

Старше покоління добре пам'ятає громіздкі радянські радіоприймачі і трнасляції Божественних Літургій. Радіо "Ватикан" і Радіо "Воскресіння" стали справжніми символами духовного опору УГКЦ. 

Чи сьогодні залишилося місце для радіомовлення серед таких "агресорів" ЗМІ як телебачення та інтернет? Відповідь на це питання нам дав засновник і керівник MJoy Multimedia. Медіаменеджер, журналіст, медіатренер і керівник Українсько-польської радіошколи пан Роман Заяць.

Пане Романе, моє перше запитання стосуватиметься короткого аналізу радіомовлення в Україні. Як Ви оцінюєте цю сферу, а зокрема якість контенту і політику радіостанцій?

Це насправді глобальне і широке питання. Складно швидко все проаналізувати. Думаю варто найперше розрізняти, що є державні та приватні радіостанції. Приватні радіостанції переважно є комерційними. Зараз також спостерігаємо хвилю виникнення радійних стартапів суспільного чи громадського мовлення. Тому варто окремо аналізувати кожну перелічену групу мовників.

Державне радіо, на мою суб’єктивну думку, потребує реформ, оскільки спостерігаємо відтік аудиторії. Його структура є архаїчною, і це необхідно змінювати. Заради справедливості хочу сказати, що державні мовники бережуть деякі форми, на які у приватників немає ані часу, ані терпіння. Наприклад – радіорепортаж, чи театр перед мікрофоном.

Приватні комерційні мовники – в своїй більшості «хворі» медіа в Україні. Вони повинні взагалі «вимерти», адже усі великі комерційні мовники мають задіяний у своїх колах олігархат або ж політикум. Тому завжди – більшою чи меншою мірою – вони обслуговують їхні інтереси. Хоча тепер бачимо певні кроки, спрямовані на звільнення від цієї залежності, але часто ці радіостанції дотаційні. З об’єктивних ринкових умов ці радіо не може себе втримати. Але, часто люди, які займаються радіостанціями, не є добрими менеджерами і не вміють професійно організувати процес.

У підсумку хочу сказати, що назагал радіоринок в Україні є «хворий», і метастази настільки глибоко проникли, що я навіть не знаю, як це все безболісно «вилікувати». Тому сьогодні так зросла популярність онлайн-радіо та суспільного мовлення. Люди, які набули досвіду роботи на різних радіостанціях, втомилися від такого стану речей і йдуть звідти геть, бажаючи створити щось нове. За цих обставин в Україні ми спостерігаємо унікальне явище – народження популярних онлайн-радіостанцій, які навіть подекуди взаємодіють між собою. Варто зауважити, що схожих прецедентів на ринках країн-сусідів я не помічав. Це унікальна особливість, яка вирізняє Україну.

Чи в сучасних обставинах технічного прогресу сфера радіомовлення буде мати перспективи для розвитку?

– 100%! Ми живемо в період, коли радіо активно трансформується! Ми маємо нагоду спостерігати, як радіо змінюється. Змінюється спосіб сприйняття радіо. Колись радіо було головним медіа в домівці. Воно було фоновим. Сьогодні радіо слухають, читають і дивляться. Радіо стало мультимедійним майданчиком, і це унікальне явище.

Чи в сучасних українських реаліях є перспектива створення релігійних радіопроектів та їх ротації на комерційних станціях? Розкажіть також про перспективи створення успішної релігійної радістанції.

Думаю, що поєднувати ефір релігійного радіо з комерційними мовниками дуже складно. Радіо має мати певну стилістику, яка виробляється задля задоволення потреб тої чи іншої цільової аудиторії. Якщо цільова аудиторія має потребу поєднувати музично-інформаційне мовлення з релігійним, тоді, можливо, так. Чи, на мою думку, і досвід?  Очевидно, ні. Релігійне радіо має мати власну нішу, а також вибудувану форму, стилістику і концепцію.

Які кроки Ви б порадили робити представникам церкви для створення успішної релігійної радіостанції?

Сама церква має визначитися, яким буде це радіо і кому воно буде адресоване. Первинним фундаментом є обрання аудиторії та засобів, якими можна достукатися до неї. Варто розуміти, що аудиторія також змінюється. Вона вже не слухає радіо винятково на кухні. Сьогодні з радіо подорожують, радіо перейшло в смартфони, і церква має іти в ногу з тенденціями часу. Це ніби прості речі, але таку концептуальну основу потрібно випрацювати. Існує модель, за якою через кожні сім років людина змінюється та оновлюється. Коли людина дорослішає, стає зрілою, то наближається до вічних цінностей. Натомість ніхто не говорить з молодою аудиторією, яка ще в пошуку. Ніхто не говорить мовою і манерою, властивою молодій аудиторії. Це неймовірно цікаво! Сьогодні назріла потреба зробити амбітний проект прогресивного радіо, доступного для молодої аудиторії. Проблема полягає у тому, як зробити це радіо привабливим за формою і за змістом?

Моє останнє запитання стосуватиметься технічного боку мовлення. Який тип трансляції радіомовлення на сьогодні є найбільш ефективним? Це FM-частоти, онлайн-мовлення в Інтернеті або ж поєднання цих двох технологій?

Немає різниці. Ми живемо в період, де вже мало хто задумується над тим, як він слухає радіо. Чи через FM, чи через «онлайн», чи через цифровий зв’язок, чи через кабельні мережі – абсолютно немає значення. Найголовнішим є контент, а не технологія передачі сигналу. Радіо має бути всюди. Якщо воно є в FM-мі, то паралельно має бути в онлайні, можливо в кабельних мережах. Що більше задіяно майданчиків, які між собою перетинаються, то більше охоплено аудиторії. Це очевидні речі.

Щиро дякую Вам! Слава Ісусу Христу!

Слава навіки! Успіху!

Розмову провів:
Богдан Романов,
Медіа-Центр ЛДС